Yrkesgymnasiets elever reparerar ambulanser till Ukraina

Fordonseleverna på Yrkesgymnasiet Täby bidrar med konkret hjälp till Ukraina. Tack vare skolans samarbetsprojekt med hjälporganisationen OperationAid får de reparera skadade ambulanser som en del av undervisningen.

Yrkesgymnasiet arbetar med YG i samhället. Det innebär att eleverna genomför olika projekt som gör gott för världen utanför skolan. Ett aktuellt exempel från Yrkesgymnasiet Täby är deras samarbete med OperationAid.

Hjälporganisation till stöd för Ukraina skickar krigsskadade ambulanser till skolan. Eleverna på Fordons- och transportprogrammet gör sedan nödvändiga reparationer så att de kan skickas tillbaka till det krigsdrabbade landet.

– Eleverna uttrycker att det både varit skrämmande och fascinerade att arbeta på fordonen, berättar rektorn Malin Wiklund och fortsätter:

Ibland är det svårt att ta in kriget på grund av avståndet mellan våra länder, men skotthålen i bilarna gör det mer påtagligt. Det blir enklare att se hur viktiga dessa reparationer är.

Samarbetsprojektet med OperationAid är tänkt att fortsätta. På sikt är målet att eleverna ska kunna utföra helhetsreparationer direkt på plats i skolan.

– Det är en möjlighet för våra elever att bidra med sin kunskap, lära sig nya moment och ta sig an uppdrag som inte alltid ska genera en ekonomisk ersättning. Som rektor blir jag otroligt stolt när jag ser hur dessa projekt tas emot och genomförs av både elever och lärare, säger Malin Wiklund.