Yrkesgymnasiet samarbetar med Stadsmissionen – bjuder på ny frisyr!

Yrkesgymnasiet i Skellefteå har ett samarbete med Stadsmissionen, som innebär att frisöreleverna får klippa besökare på Skellefteå Stadsmission. – Det är en win-win-situation. Frisöreleverna får träningsmöjligheter i skarpt läge och våra besökare kan få hjälp med klippning. Frisörbesök är något man i många fall inte prioriterar, säger Magnus Hammega, föreståndare och präst på Skellefteå Stadsmission.

Lärlingseleverna på Yrkesgymnasiets har en examensgrad på nästan 97 procent – vilket är bäst i Sverige när det gäller yrkesutbildningar. Och 9 av 10 får jobb inom kort efter examen. Den här artikeln är en del i en artikelserie om skolornas framgångar och arbetet bakom.

Skolan själv tog kontakt med Hela MänniskanSkellefteå Stadsmission och därefter fördes resonemang kring vad man skulle kunna göra tillsammans.

– Det som är aktuellt för närvarande är klippning, där frisörelever får träna på riktiga personer. Men tanken är att alla våra program ska engagera sig, säger Sara Lindgren, frisörlärare påYrkesgymnasiet i Skellefteå.

Eventuella planer är även att byggelever kan få enklare uppdrag från Stadsmissionens nätverk där man till exempel kan få måla, tapetsera eller liknande. Eller att fordonseleverna får utföra enklare reparationer på bilar.

– Betalningen för jobben kan sedan gå till vår verksamhet inom Stadsmissionen, säger Magnus Hammega.

Ett antal klipptillfällen är inbokade för Stadsmissionen framöver och de som är intresserade får skriva upp sig på en lista. Stadsmissionen erbjuder också skjuts för de som inte har möjlighet att ta sig till Yrkesgymnasiet på egen hand.

– De som har varit och klippt sig är strålande nöjda med resultatet och de har berättat hur trevliga eleverna varit, säger Magnus Hammega.

– Ja, eleverna tycker att det är ett roligt projekt, det är roligt att göra något på riktigt och dessutom göra något för någon som annars kanske inte prioriterar sitt hår i första hand. Det känns bra att få bidra till att göra någon glad för en stund. Det är också bra att få träffa på olika människor, gamla, unga, kvinnor, män och få höra lite av deras liv och historia, säger Sara Lindgren.

Yrkesgymnasiet Sveriges elever har en examensgrad på nästan 97 procent – vilket är bäst i Sverige när det gäller yrkesutbildningar. Och 9 av 10 får jobb inom kort efter examen.

– Det är viktigt att lära sig ett yrke på en arbetsplats eftersom det är så mycket man kan lära sig bara genom att se andra jobba, att få fråga och prova själv. Teorin är bra och viktig, men kundkontakt och att få jobba med riktiga kunder är ännu bättre, säger Sara Lindgren.