Yrkesgymnasiet: Bäst examensgrad i Sverige

Yrkesgymnasiets elever har en examensgrad på nästan 97 procent – vilket är bäst i Sverige när det gäller yrkesutbildningar. Och 9 av 10 får jobb inom kort efter examen.– Vi är övertygade om att man lär sig ett praktiskt yrke bäst på en riktig arbetsplats tillsammans med erfarna handledare och professionella yrkeslärare. Vi utbildar framtidens yrkesproffs! säger Tatjana Miletic, skolchef på Yrkesgymnasiet.

Lärlingseleverna på Yrkesgymnasiets har en examensgrad på nästan 97 procent – vilket är bäst i Sverige när det gäller yrkesutbildningar. Och 9 av 10 får jobb inom kort efter examen. Den här artikeln är en del i en artikelserie om skolornas framgångar och arbetet bakom.

På Yrkesgymnasiet får eleverna lära sig sitt framtida yrke samtidigt som de utvecklar de egenskaper som behövs för att lyckas på arbetsmarknaden. Mer än hälften av skoltiden är förlagd på en arbetsplats, där eleverna får lära sig ett yrke genom att arbeta praktiskt.

– Även när eleverna är inne i skollokalerna ska verklighetsanknytningen vara stark. Det ska inte kännas för mycket skola på traditionellt vis. Eleverna på Yrkesgymnasiet läser gymnasiegemensamma ämnen, men hela tiden ska ämnena appliceras på yrket, säger Tatjana Miletic.

Efter läsåret 2022/23 tog Yrkesgymnasiets elever examen med en examensgrad på 96,95 procent – och alla Yrkesgymnasiets 19 skolor hade en examensgrad som låg över Sverigesnittet på 75,9 procent. Det är bäst i Sverige när det kommer till yrkesutbildningar. Hundra procent av eleverna på skolorna har APL, alltså arbetsplatsförlagt lärande, vilket gör dem direkt anställningsbara efter avslutad utbildning. APL:en ger också en möjlighet att knyta viktiga kontakter för framtiden.

– Eleverna får även behörighet att läsa vidare på yrkeshögskola eller högskola och universitet, säger Tatjana Miletic.

Andelen elever som får arbete efter gymnasiet mäts tillsammans med Statistiska Centralbyrån, SCB, fem år efter att eleverna tagit examen. På Yrkesgymnasiet har 9 av 10 elever ett arbete.

– Extra glädjande är att i Skellefteå har hundra procent av eleverna på bygg- och anläggningsprogrammet fortfarande ett arbete fem år efter examen, säger Tatjana Miletic.

Fakta Yrkesgymnasiet

100 procent av eleverna har APL

Andelen elever som får arbete efter Yrkesgymnasiet: 9 av 10 elever.

Examensgrad: 96,95 procent.