Läraren berättar

Tidigare eleven Caroline återvände som lärare

Caroline Allard undervisar i svenska och engelska på Yrkesgymnasiet Gävle. Det var inte självklart att hon skulle bli lärare, men när yrkesbeslutet togs var det självklart att hon skulle bli lärare på just Yrkesgymnasiet – hennes gamla skola.

Varför blev du lärare?

– Det var en tanke som hade funnits i bakhuvudet länge. Jag gick själv på Yrkesgymnasiet och studerade då vård och omsorg. Jag tyckte om det jobbet men jag saknade att kunna se en utveckling på vad mitt jobb tillförde.

Vad är det bästa med att vara lärare på Yrkesgymnasiet?

– Att alla elever är alla lärares och vi tar hand om varandra. Jag gillar att det är en liten skola; ingen elev hamnar i skymundan. Som sagt gick jag själv på skolan och gjorde delar av min VFU (praktik) här. Det är en bra skola med låg personalomsättning, och det finns helt klart en anledning till det. Om jag jämför denna arbetsplats med tidigare skolor jag jobbat på så är elevsynen den största skillnaden, men även sammanhållningen bland oss kollegor.

Vad kan eleverna förvänta sig av lärarna?

– Kunskapsfyllda människor som har mycket att lära ut och som kommer att komma ihåg eleverna många år efter att de tagit studenten.

Hur gör du för att motivera eleverna?

– Det finns inget som fungerar på alla, så det gäller att bygga relationer och lära känna eleverna.

Vill du gå på en skola med kunniga lärare som lär känna eleverna? Gör en intresseanmälan till Yrkesgymnasiet Gävle här!