Tar jättekliv mot drömmen – som lärling på mäklarfirma

Teddie lär sig sitt drömyrke redan under gymnasiet. Han spenderar sina skoldagar hos riktiga mäklare. – Jag är oerhört tacksam, säger han.

På Yrkesgymnasiet spenderar eleverna mer än hälften av sin gymnasietid som lärling på ett riktigt företag.

Teddie Hedberg går andra året på Försäljnings- och serviceprogrammet på Yrkesgymnasiet Väsby. Han drömmer om att bli mäklare. Och genom skolans upplägg kan han följa den drömmen till fullo. Han får nämligen göra sin lärlingstid (APL) på Notar Mäklare i Sollentuna.

Teddie följer med mäklarna på kontoret, lär sig om de administrativa delarna av försäljningar och deltar i de praktiska delarna – som visningar, kundmöten och kontraktsskrivning.

Han får helt enkelt en inblick i allt som sker under en mäklares vanliga arbetsdagar.

– Det är extremt lärorikt och jag är oerhört tacksam att jag får vara på en sådan unik och intressant plats, säger Teddie.

Växer som mäklarassistent

Handledaren Philip Kujanpää, Franchisetagare och fastighetsmäklare på Notar Mäklare, tycker om att se Teddie växa in i rollen.

– Det bästa är att se hur Teddie utvecklas hos oss, säger han.

Som handledare förväntar Philip sig att lärlingseleven ska visa intresse för arbetsplatsen, och att eleven verkligen vill lära sig. Det har inte varit något problem för Teddie, som inser hur värdefull tiden på firman är.

Han får utveckla en djupare förståelse för mäklaryrket och skapa sig en verklig helhetsbild över alla moment. Det är ett stort steg närmare drömmen.

Därför uppmanar han även blivande lärlingselever att följa sin passion:

– Våga ta risker och sök till unika APL-platser.

Det här Teddie

Namn: Teddie Hedberg

Ålder: 18 år

Program: Försäljning och service

Årskurs: 2
Bästa tips till andra elever?

”Våga ta risker och sök till unika APL-platser”