Studenterna om Yrkesgymnasiet: “Börja här”

Studenterna Anastasia och Lorensa hyllar lärarna, kurserna och gemenskapen på Yrkesgymnasiet Ale. Även om de saknar bestämda framtidsplaner kan de bestämt rekommendera skolan. – Börja här, säger de.

Anstasia Boulos och Lorensa Useinova är två av årets studenter från Yrkesgymnasiet Ale.

Anastasia tar examen från barn- och fritidsprogrammet, Lorensa från försäljning- och serviceprogrammet.

Anastasia och Lorensa är glada, men lite nervösa. De ser fram emot att gå ut i världen med nya kunskaper och greppa tag i möjligheterna.

Samtidigt kommer de sakna gemenskapen på skolan.

– Den har varit jättebra, alla kan umgås med varandra oavsett program, säger Anastasia.

Hon vill fortsätta att arbeta med människor och planerar att läsa vidare till socionom.

Lorensa vill jobba direkt, åtminstone till en början. Sedan får framtiden utvisa nästa steg.

”Börja här!”

Oavsett vad det blir, står en sak klar – de kan varmt rekommendera Yrkesgymnasiet:

– Börja här, det är riktigt bra.

De lyfter fram lärarnas engagemang som en av de bästa sakerna med skolan.

Lärarna visar mycket förtroende men ger samtidigt rätt stöd när det behövs.

– De tror på dig och vill att du ska lyckas, säger Anastasia.

För att klara gymnasiet behövs dock inte bara bra lärare. Du måste även ta ansvar över ditt arbete.

Det är något som tjejerna vill skicka med till blivande elever.

De understryker hur värt det är att faktiskt göra sina uppgifter i tid.

– Sköt studierna och skjut inte upp uppgifterna. Då slipper du stressen, säger de.

Båda studenterna har uppskattat skolans kurser.

Lorensa har tyckt bäst om engelskan medan Anastasia gillat religionskunskapen och yrkesämnena kopplade till barn- och fritidsprogrammet.

– Du lär dig mycket om människan, kroppen och psyket. Hur vi fungerar, säger Anastasia.