Studenten Savanna redo att axla sitt uppdrag: “Vill hjälpa människor med svårigheter”

Savanna kommer sakna Yrkesgymnasiet, men har redan en anställning klar och ser fram emot att följa sin yrkesdröm som undersköterska. – Jag vill hjälpa människor med svårigheter, och jag känner mig redo, säger hon.

Savanna Kostenius är en av Yrkesgymnasiet Uppsalas duktiga studenter. Efter tre utvecklande år på vård- och omsorgsprogrammet ser hon fram emot att kliva ut i arbetslivet.

Savanna har redan en anställning klar. Hon kommer börja arbeta direkt på ett LSS-boende i Jälla, där hon gjorde sin avslutande APL-period.

Flera lärorika lärlingsplatser

Under årens olika APL-perioder har hon fått testa på flera arbetsplatser.

Under första året gjorde hon sin lärlingstid på ett äldreboende, som en del av omvårdnadsutbildningen.

Under andra året tillbringade hon ett helt år på sjukhuset i Enköping.

Under tredje året spenderade hon i stället höstterminen på Akademiska sjukhusets akutavdelning, vilket var väldigt lärorikt. Men då hon till vårterminen började på LSS-boendet i Jälla kände hon sig snabbt hemma.

– Jag älskar att vara där. Alla är trevliga och underbara, säger hon.

Savanna kommer arbeta på boendet hela sommaren, vilket blir roligt. Samtidigt kommer hon sakna skolan, gemenskapen och rutinerna.

– Men det är en del av att bli vuxen. Jag känner mig redo, säger hon.

Det hon kommer sakna mest är gemenskapen på skolan:

– Alla i klassen stod varandra väldigt nära och vi hade alltid roligt på lektionerna. Det har gjort mina gymnasieår riktigt bra.

Vad har du för tips till blivande elever?

– Skjut aldrig upp uppgifter. Lyssna på lärarna och ha kul på lektionerna, det gör allt enklare och du kommer närmare lärarna. Om du gillar praktiskt arbete är det här rätt skola för dig.