Prisades som årets handledare

I våras vann Hani på Salong Honey årets handledare. Ett välförtjänt pris efter att varit APL-plats till många av våra frisörelever på Yrkesgymnasiet i Göteborg genom åren.

Under sina 10 år som handledare har Hani jobbat med elever från olika skolor. Ett vinnande koncept, enligt henne, är att ha tydliga riktlinjer, krav och spela med öppna kort.

– Här får eleverna ta hand om sina kunder. De får lära sig på riktigt, säger hon.

Att se några av tidigare elever som anställda är ett gott betyg. Thea som tog studenten i våras trivs toppenbra på salongen.

– Vi får verkligen vara en del av salongen på riktigt. Hani är stolt över oss, säger Thea.

På salongen får praktikanterna även prova på andra saker  som smink och färgning av fransar och bryn. På plats finns också Ebba som går andra året på Hantverksprogrammet.

– Vi får lära oss för livet här. Allt från kundbemötande och beställa grejer till att betala fakturor. Man får se en helhet, vilket är väldigt lärorikt. Salong Honey ligger centralt i Majorna och erbjuder klippning, färgning, barnklippning, massage, klippning av afrohår, spraytan och mycket mer.

Yrkesgymnasiet Sveriges elever har en examensgrad på nästan 97 procent – vilket är bäst i Sverige när det gäller yrkesutbildningar. Och 9 av 10 får jobb inom kort efter examen.