Läraren berättar

Läraren Mona: ”Att se en elev utvecklas är den härligaste känslan”

Mona Sadek är matematikläraren som älskar att få polletten att trilla ner för sina elever. Genom personliga relationer, passion för undervisning och varierande uppgifter får hon sina elever att lyckas i det ibland komplicerade ämnet.

Varför blev du lärare?

– Jag älskar att vara bland ungdomar, stötta dem och bidra till deras framgång.

Vad är det bästa med att vara lärare på Yrkesgymnasiet?

– Min upplevelse har varit underbar, och jag älskar att vara matematiklärare här. Jag får en familjär känsla eftersom skolan är liten. Det bidrar till fina relationer med mina elever, vilket i sin tur främjar deras motivation och kunskapsutveckling.

Vad kan eleverna förvänta sig av dig som lärare?

– Jag erbjuder fullt stöd, respekt och en passion för mitt ämne. Jag strävar efter att min undervisning ska vara strukturerad, tydlig, målinriktad och hålla hög kvalitet.

Vad förväntar dig du av dina elever?

– Jag förväntar mig att eleverna gör sitt bästa för att nå målen i mina kurser, att de frågar vid behov och kommunicerar med mig. Det hjälper även mig förstå mina elever bättre och stötta dem mot sina mål.

Hur gör du för att motivera eleverna?

– Jag har tydliga mål på mina lektioner samt strukturerade, nivåanpassade och varierande genomgångar. Med hjälp av diskussions- och problemlösningsuppgifter försöker jag underlätta elevernas förståelse för matematik, öka deras självförtroende i ämnet och låta dem använda olika metoder och tankesätt för att tillsammans lösa uppgifter. Jag försöker minska deras stress så att de ska kunna fokusera bättre på mina lektioner, vilket leder till att de förstår området bättre. Jag försöker även skapa den trygghet som eleverna behöver för att reducera rädslan för ämnet matematik och inspirera dem.

Hur känns det att se en elev utvecklas?

– Det är den härligaste känslan! Jag gör allt för att de ska utvecklas och lyckas i mina kurser.

Vill du också gå på en skola med passionerade och skickliga lärare? Gör en intresseanmälan till Yrkesgymnasiet här!