Läraren berättar

Läraren: Jag har bara glada minnen av varje årskull

Kristoffer Gustafsson är lärare på Yrkesgymnasiet i Täby. Han menar att när eleverna är utflugna har han bara glada minnen av varje årskull och varje personlighet. – Det är så jag hoppas de som passerat i mina klasser även minns mig, säger han.

Varför blev du lärare?

– När jag började min resa som yrkeslärare på den här skolan 2015 vet jag att jag och mina dåvarande kollegor skojade om att vi skulle ta sikte mot att bli Sveriges största bussförarutbildning på gymnasienivå. Det är vi i dag, vilket jag är stolt över! Jag valde att satsa på en karriär som lärare för att jag gillar att vistas och arbeta med ungdomar. Jag vill också tro att människor som arbetar i skolans värld har lite närmre till skratt än genomsnittet, vilket gör att jag trivs i skolmiljö extra bra. Men också för att fortsätta vara yrkesverksam med varierande arbetsdagar och utvecklande arbetsuppgifter i ett betydande yrke. Jag tror att andra i min omgivning ser på mig som en lagspelare, lagom påhittig och som trivs i varselkläder, därför är detta den perfekta platsen för mig. Inget läsår är ju det andra likt, så det bästa med en lång lärarkarriär tycker jag är när man kan titta tillbaka i backspegeln och faktiskt kan sätta ord på vad man tagit med sig från varje läsår och från varje grupp man undervisat. Bara den erfarenheten ger mig kraft att ta mig an nästa klass och nästa gäng yrkesförare. När eleverna är utflugna har man bara glada minnen av varje årskull och varje personlighet. Det är så jag hoppas de som passerat i mina klasser även minns mig.

Vad kan eleverna förvänta sig av dig som lärare?

– Jag strävar efter att vara en person som kommer till jobbet framåtlutad varje dag för att skapa sammanhang för eleverna. Man ska också kunna förvänta sig att vi tillsammans tar steg framåt som en enhet. Det är den enhet som i september varje år i årskurs 3 åker på det traditionella "TransportTräningslägret" någonstans i landet. Här krävs att man ligger i fas i sin utbildning, kan planera och genomföra en kör- och logistikplanering enligt gällande lagar och regler, kunna uppföra sig och veta hur man representerar sig själv och den logotyp man bär på bröstet. Man ska också kunna agera nyfiket under studiebesök och i andra skolverksamheter vi bjuds in till. Under lägret genomför vi, utöver körträning och nätverkande, även övningskörning för olika körkortsbehörigheter samtidigt som vi deltar i SM-kvalet för transportteknik. Detta läger är personligen min höjdpunkt under läsåret och det är här jag får utlopp för min passion kring stora fordonstransporter och lagsammanhållning.

Vad tycker eleverna om lägret?

– Jag vet att det är under dessa dagar eleverna binder mycket minnen med varandra för att kunna blicka tillbaka till senare i livet. Kanske som framtida kollegor, kanske som vänner för livet. Vi åker som en klass fyllda med mod och kommer hem som ett lag, tar studentexamen som vinnare!

Kommer utflugna elever tillbaka och hälsar på?

– Alla dessa ungdomar, som kommer till skolan som ungdomar och lämnar som vuxna anställningsbara individer, får ett uppdrag av mig att följa. Vår skola i Täby ligger tätt placerad intill en huvudled med ganska så intensiv trafik. Det händer dagligen att gamla elever då passerar med sina arbetsfordon i form av en lastbil eller buss av något slag. Uppdraget lyder att man ska tuta när man passerar skolan i tjänsten. Och tutas gör det. Ofta av kollektivtrafikens linje 604, ibland av en kranbil eller ett distributionsfordon. Varje gång signalhornet ljuder fylls man upp av yrkesstolthet. Ett skönt kvitto man kan leva länge på. Åtminstone tills nästa signalhorn ljuder.

Yrkesgymnasiet Sveriges elever har en examensgrad på nästan 97 procent – vilket är bäst i Sverige när det gäller yrkesutbildningar. Och 9 av 10 får jobb inom kort efter examen.

Fakta om Kristoffer Gustafsson:

Ålder: 37 år.

Familj: Sambo och tre barn.

Anställd sedan: Anställd på Yrkesgymnasiet Täby sedan januari 2015.

Utbildning: Legitimerad yrkeslärare med inriktning transport samt trafiklärare.

Fritidsintressen: Idrott och att följa DIF hockey och fotboll.