Läraren berättar: “Känner att jag gör skillnad”

En brinnande passion för sitt ämne och för att se eleverna utvecklas är väsentligt för att bli en bra lärare. På yrkesgymnasiet Huddinge hittar vi en förebild i detta avseende. Vi har tagit oss ett snack med Elife Ringström om varför hon brinner för läraryrket och utbildningens betydande roll i elevernas yrkesframtid.

Möjligheter att göra skillnad, ett driv för lärande och att få jobba med människor. Det är ett axplock av de drivkrafter som fick Elife Ringström att söka sig till läraryrket. Att hon hittade rätt yrke är det inget snack om. Passionen för att se eleverna utvecklas är en av flera anledningar till att hon stortrivs:

– Känslan som infinner sig när en elev utvecklas är ren och skär glädje. Elever som vill lära sig, som lyckas uppnå sina mål och som får nyttja lärdomarna utgör hela grunden till varför läraryrket är bäst. Du känner att du gör skillnad helt enkelt.

Elife beskriver sig själv som en nyfiken och social person. Hon uppskattar att arbeta på en mindre skola där det går att skapa fina relationer med såväl elever som lärare.

– På Yrkesgymnasiet finns en familjär känsla och det är så roligt att få se eleverna utvecklas inom sina kommande yrken. Du får ofta höra av eleverna att de verkligen gillar sina lärare för att de tar sig tid att lära känna eleverna och visar att de bryr sig.

Just att tidigt skapa goda relationer till eleverna beskriver Elife som en viktig del i att motivera eleverna:

– Det eleverna gör idag kommer de att få skörda i framtiden, därför är det viktigt att motivera dem med en framtidsbild. Vid skolstart är eleverna som Bambi på hal is och försöker hitta fotfäste i yrkesvärlden, men mot slutet av skoltiden är de trygga i sitt yrke.

Att följa denna utveckling är det som driver Elife och hon betonar att eleverna kan förvänta sig passionerade lärare som verkligen vill att eleverna ska utvecklas. För att orka upprätthålla engagemanget spelar sammanhållningen inom lärarstaben en stor roll.

– Kollegor som gör varje dag rolig är ovärderligt. Många av våra systerskolor har uttryckt att de ser vår sammanhållning och goda relationer till varandra.