Vi använder cookies för att förbättra besöksupplevelsen och anpassa vårt innehåll.
Genom att fortsätta godkänner du detta. Läs mer.
To top icon
Nyheter

Går i samma fotspår som sin handledare – blir ansvarig för största avdelningen

Mollie går i samma fotspår som sin handledare. Efter att ha gått från klarhet till klarhet under sin lärlingsperiod tilldelas hon nu huvudansvaret för en av butikens största avdelningar.

På Yrkesgymnasiet tillbringar eleverna en stor del av sin skoltid ute i arbetslivet. Möjligheten att arbeta som lärling skapar förutsättningar att redan under gymnasiet få specialisera sig och utvecklas på såväl personliga som arbetsspecifika plan. Mollie Svedberg studerar sedan vårterminen 2022 försäljnings- och serviceprogrammet vid Yrkesgymnasiet i Uppsala. Hon gör sin lärlingsperiod (APL) på lågprisbutiken Normal där hennes handledare är Yrkesgymnasie-alumnen Moa Linna. Ett samarbete som har fungerat oerhört väl.  

Till en början var Mollie återhållsam, men under praktikens gång har hon gjort en anmärkningsvärd resa på såväl personliga plan som i sin roll som butiksmedarbetare och säljare. Mollies ihärdighet och vilja att utvecklas har inte bara inneburit att hon blivit en betydande del av butiksteamet, utan även resulterat i att hon nu kommer att tilldelas huvudansvaret för en av de största avdelningarna på butiken – hudvård och spa.  

Mollies framgångar är inte bara ett bevis på hennes goda inställning och hängivenhet, utan också ett resultat av det goda samarbetet mellan handledare och praktikant.  

Handledaren Moa var själv elev på Yrkesgymnasiet och gjorde även hon sin praktik på Normal. Hon har sedan dess gått från klarhet till klarhet och arbetar idag som butikschef för butiken i Uppsala centrum. Moas personliga erfarenheter av lärlingsperioden innebär att hon förstår vikten av vägledning och stöttning. Genom att integrera Mollie i butikens dagliga arbete och samtidigt vara närvarande i sin handledning, har Moa skapat en miljö där Mollie tillåtits växa.  

Att Moa har förstått den betydande roll som arbetsplatsförlagt lärande har för praktikantens möjligheter att utforska och utveckla sina färdigheter är tydligt. Det nära samarbetet mellan butikschefen och praktikanten har blivit en succé och Mollies utvecklingsresa är ett lysande exempel på vad möjligheterna till praktiskt arbete kan resultera i.