Frisörstudenten redan eftertraktad – vill tävla mot toppen

Studenten Emma har regelbundna kunder och en tydlig plan mot frisörtoppen. Trots att hon redan är en eftertraktad frisör siktar hon ännu högre. – Jag tänker tävla och gå fler utbildningar, säger hon.

Emma Johansson är en av årets studenter på Yrkesgymnasiet Linköping. Hon går ut från hantverksprogrammet och är redan på god väg att bli en stjärnfrisör.

Tack vare skolans lärlingsupplägg med APL-platser på riktiga företag har Emma haft egna kunder ända sedan årskurs 1.

– Den första salongen jag började på var väldigt måna om att vi skulle ta stort ansvar och lära oss praktiskt. Det gjorde att jag kunde bygga upp en kundkrets tidigt.

Emma har alltså redan stamkunder som återkommer för att få håret klippt och stylat av henne.

Däremot vill hon inte starta eget direkt. I stället har hon en femårsplan för att utvecklats så mycket som möjligt.

– Jag vill tävla och gå fler utbildningar. Om fem år har jag förhoppningsvis kvar många av mina kunder, men blivit ännu bättre.

Emma menar att den stora mängden APL (praktik) har varit den största nyckeln till hennes framgångar.

Samtidigt har hon uppskattat den teoretiska undervisningen.

– Yrkesgymnasiet har gett mig en bred utbildning. Genom praktiken har jag fått mycket erfarenhet, men jag har också lärt mig teori som är nödvändigt för att lyckas praktiskt. Mixen har varit bra, säger hon.

Trots de goda möjligheterna framåt känns det givetvis blandat med studenten.

Hon kommer sakna skolans personal och kompisarna, men planerar att hålla kontakten.

– Många av dem kommer att fortsätta klippa sig hos mig, så det är roligt.