Det är en lugn morgon i salen där Yrkesgymnasiets fordons-, el-, VVS- och byggelever får undervisning i yrkesämnen och övar på praktiska moment. Denna dag är enbart några klasser från byggprogrammet, elprogrammet och fordonsprogrammet på plats, resten är på APL eller får undervisning i gymnasiegemensamma ämnen på skolan.
Röster och skratt från elever på rast är det enda som hörs i salen som är fylld med lekstugor, svetsar, bilar med motorhuven öppen samt halvt monterade toaletter och rörsystem. På väggarna hänger skyddshjälmar och verktyg som krävs för att sköta de flesta arbetsuppgifter. Det märks tydligt att detta är övningssalen där framtidens yrkesproffs blir till.
Två av eleverna på skolan denna dag, tillika de enda tjejerna, är Jasmina Gani och Thilda Hag som går årskurs tre på Fordons- och transportprogrammet. Duon har alltid haft ett stort fordonsintresse, och det var aldrig något snack om vad de skulle välja i gymnasievalet.
– Jag är uppvuxen med bilar, motorsport och allt som har med det att göra. Det var ett självklart val för mig att gå den vägen själv, för jag tycker att det är jättekul. Plus att jag gillar att inte vara som alla andra, jag gillar att bryta normer. Så jag tyckte att det var ett ultimat val för mig, säger Thilda.
– Farsan är inom bilbranschen, så jag har också vuxit upp med det. Det har alltid handlat om bilar och att laga och sånt. Och som Thilda sa: jag har alltid velat vara annorlunda och gå emot normerna och visa att vi kan också det andra kan, berättar Jasmina.
APL förbereder Thilda och Jasmina för framtiden
Att det blev Fordons- och transportprogrammet på just Yrkesgymnasiet handlade till mångt och mycket om skolans lärlingskoncept med över halva gymnasietiden på en arbetsplats, samt goda recensioner av tidigare elever.
– Jag är inte så teoretiskt lagd och jag gillar det här med mindre snack, mer verkstad. Jag älskar att vara praktisk, så jag tyckte att det var ultimat att vi har APL (arbetsplatsförlagt lärande) 50% och mer i stället för att bara sitta i skolbänken, säger Thilda innan Jasmina fyller i:
– Jag hade vänner som gick här som rekommenderade skolan och sedan lät det bra att man fick testa på mycket praktik.
På Yrkesgymnasiet kan elever välja att läsa till kurser och på så sätt bli högskolebehöriga. Det gör Thilda Hag, som nu har APL tre dagar i veckan och skola två dagar i veckan. Jasmina läser yrkesförberedande program och är oftast i skolan enbart på måndagar – resterande tid har hon APL. Detta är upplägg som bägge två trivs med.
– Man får lära sig från ung ålder att så här går det till och man kommer in i rutinerna tidigare än att sedan bli chockad när man väl kommer ut i arbetslivet. Det blir en bra balans mellan skola och jobb – man får se båda sidorna och bli van tills man kommer ut i arbetslivet, säger Jasmina.
Vad skulle ni säga till dem som just nu är mitt i gymnasievalet och vill plugga ett program som är mans- eller kvinnodominerat?
– Jag skulle säga go for it! Det är så coolt att se då folk vågar och jag tycker att vi behöver den förändringen, för kvinnor i dagens samhälle kan exakt lika mycket som män. Och som man om du vill gå in i ett kvinnodominerat yrke: gör det! Alla kan göra samma jobb, det spelar ingen roll vad du har för kön, säger Thilda.
Det här är Jasmina
Namn: Jasmina Gani
Ålder: 18
Studerar: Årskurs 3 på Fordons- och transportprogrammet på Yrkesgymnasiet i Linköping
Intressen: Bilar, främst snabba bilar. Även styrketräning, mode och smink
Drömyrke: Bilmekaniker
Planer efter gymnasiet: Jobba som bilmekaniker, har redan blivit erbjuden jobb på APL-platsen
Det här är Thilda
Namn: Thilda Hag
Ålder: 19
Studerar: Årskurs 3 på Fordons- och transportprogrammet på Yrkesgymnasiet i Linköping
Intressen: Bilar, främst buckliga bilar och folkracestuket
Drömyrke: Mekaniker inom racing och motorsport, att vara på banan och skruva
Planer efter gymnasiet: Jobba som bilmekaniker, förhoppningsvis på APL-platsen