Elever stärker barns idrottande

Barn- och fritidselever på Yrkesgymnasiet Örebro driver ett UF-företag för barns idrottande. Arbetet går ut på att väcka barnens nyfikenhet för sport utan press på prestation. – Vi vill att aktiviteterna kan uppskattas av barnen och föräldrarna, säger de.

Meja Freij, Felicia Klein och Agnes Martinsson på Yrkesgymnasiet Örebro driver ett UF-företag som främjar rörelseglädje hos barn. Eleverna går tredje året på Barn- och fritidsprogrammet, och vill genom sitt företag ge barn mellan åldrarna fem och nio år chans att prova på olika typer av idrotter utan krav på prestation.

Positiv respons

Två gånger i veckan under åtta veckor har Sportaktiviteten UF därför hyrt idrottshallar. I dem har barnen getts möjlighet att testa på olika aktiviteter för att hitta vad de gillar bäst. Tillfällena inleds med dans- och stretch som uppvärmning. Sedan gör barnen olika övningar kopplade till bollsport och gymnastik. Både barnen och föräldrarna har varit nöjda och valt att fortsätta med en till kurs.

Praktisk kunskap inom ledarskap

Arbetet med UF-företaget har gett eleverna övning i att planera för, och hantera större barngrupper utan handledare. Något de inte gjort tidigare.

– På kort tid har vi utvecklat våra ledarskapsförmågor, säger de.

Men tjejerna nöjer sig inte där. De siktar redan mot att ta arbetet till nästa nivå.

– Vi vill utveckla vårt ledarskap ännu mer och fortsätta erbjuda aktiviteter som kan uppskattas av barnen och föräldrarna.