Elever klipper äldre på äldreboenden

Elever från Yrkesgymnasiet i Skellefteå klipper äldre på äldreboenden. – Kunderna är så nöjda och tycker att det är härligt att bli ompysslade en stund, säger Sara Lindgren, yrkeslärare.

Lärlingseleverna på Yrkesgymnasiets har en examensgrad på nästan 97 procent – vilket är bäst i Sverige när det gäller yrkesutbildningar. Och 9 av 10 får jobb inom kort efter examen. Den här artikeln är en del i en artikelserie om skolornas framgångar och arbetet bakom.

Innan jul åkte frisöreleverna från Yrkesgymnasiet i Skellefteå till ett äldreboende för att klippa de boende.

– Det är egentligen ett boende dit jag själv brukar åka och klippa, men det blev ju väldigt bra att jag kunde ta med mig eleverna dit, säger Sara Lindgren.

Några av eleverna var lite pirriga innan, men de blev väl mottagna och kom snabbt över nervositeten. Pengarna de fick för insatsen skänktes till Musikhjälpen.

– Eleverna har sagt att de gärna följer med igen. De boende var också väldigt nöjda och jag tror att de flesta där tyckte att det var härligt att bara få bli ompysslade en stund, säger Sara Lindgren.

Målsättningen är att kontinuerligt besöka äldreboendet och klippa äldre. Det är också personalen på boendet som kontaktar Yrkesgymnasiet när de tycker att det är dags för de boende att klippa sig.

– Det är en fantastisk möjlighet för eleverna att få ”möta verkligheten”. Att få öva på kundkontakt och möta riktiga kunder är väldigt utvecklande för eleverna. Vi ser även att APL:en är väldigt uppskattad, säger Sara Lindgren och fortsätter:

– På Yrkesgymnasiet gör vi eleverna anställningsbara. De får lära sig sitt framtida yrke samtidigt som de utvecklar de egenskaper de behöver för att lyckas på arbetsmarknaden. Hos oss får nio av tio elever jobb, i princip direkt efter examen.

På Yrkesgymnasiet i Skellefteå har man även ett samarbete med Stadsmissionen där frisöreleverna klipper besökarna på Stadsmissionen. Tanken är även att fler program från skolan ska engageras i samarbetet.

Yrkesgymnasiet Sveriges elever har en examensgrad på nästan 97 procent – vilket är bäst i Sverige när det gäller yrkesutbildningar.