Elever berättar

Elevens tips: Lås dig inte vid en skola

Kasper går tredje året på Barn-och fritidsprogram på Yrkesgymnasiet i Borås. Han gör praktik på Tingvallaskolan, där han har varit sedan första året. Här trivs han väldigt bra och har faktiskt gått på skolan själv!

Kasper jobbar framförallt med eleverna som går i femteklass, men det kan variera var han behövs.

– Det roligaste är att se hur man påverkar barnen. Att följa deras utveckling och se att de ser upp till en, säger han.

Kasper har olika arbetsuppgifter, men huvudsakligen fungerar han som en extralärare som underlättar för både eleverna och lärarna.

Nu är det Kaspers sista termin på Yrkesgymnasiet och hans mål är att bli gymnasielärare. Han vill helt undervisa i historia, religion eller filosofi.

Kaspers tips för de som ska göra gymnasievalet:

– Håll dig öppen för olika val, lås dig inte vid en skola och välj Barn- och fritidsprogrammet om du vill hjälpa människor och vara en del av utvecklingen.