De fyra gymnasieprogrammen som ger högst lön snabbast

Är du osäker på gymnasievalet? Se vilka gymnasieprogram som leder raka vägen till topplönerna och få inspiration inför gymnasiet!

Ekonomifaktas sida Gymnasiepelj samlar statistik från Statistiska centralbyrån. Deras nya sammanfattning rankar Sveriges olika gymnasieprogram baserat på hur lång tid det tar att få jobb efter studenten och hur mycket de som gått på programmen tjänar i snitt.

Sammanfattningen visar att yrkesprogrammen rankar klart högst, vilket gör att de passar perfekt för den som snabbt vill in i arbetslivet.

Bygg- och anläggningsprogrammet, VVS- och fastighetsprogrammet, Industritekniska programmet och Fordons- och transportprogrammet toppar mätningarna över de gymnasieprogram som snabbast ger de mest välbetalda jobben.

Om du går något av programmen kan du tjäna ungefär 30 000 kronor i månaden redan tredje året efter studenten.
Ungefär 70 % av eleverna på programmen kommer in på arbetsmarknaden direkt under första året efter studenten.
På Yrkesgymnasiet är statistiken ännu bättre: här får 9 av 10 elever jobb direkt efter studenten.
För elever som läser högskoleförberande program kan det ta väldigt mycket längre tid att komma ut på arbetsmarknaden. Till exempel kan det gå över 10 år innan elever på Samhällsvetenskapsprogrammet hittar en stabil jobbsituation.

Det är stor skillnad jämfört med den korta tiden det tar för yrkeselever att få jobb med grymma löner.

Yrkesprogrammen ger störst chans till jobb

Anledningen är att yrkesprogrammen leder till jobb där det finns stor brist på kompetens och arbetskraft.

Nu och i framtiden behövs personer som kan vara med i Sveriges stora samhälls- och bostadsbyggande.

På grund av allt detta har enligt Arbetsförmedlingen de som väljer yrkesprogrammen störst chans till jobb i framtiden.

Många tror fel

Ändå tror de flesta att det alltid bäst att välja ett högskoleförberedande program. Det berättar utbildningsexperten Johan Olsson i en intervju med arbetsmarknadsnytt:

– En del vill hålla alla dörrar öppna och tror felaktigt att en bred teoretisk utbildning alltid är bäst, säger Olsson till Arbetsmarknadsnytt.

Spana in listan med yrken som ger hög lön snabbt här nedan:

Bygg- och anläggningsprogrammet – 30 900 kronor i månaden:

För elever på bygg- och anläggningsprogrammet gäller i genomsnitt:

- 24 700 kronor i månadslön första året efter studenten.
- 66 procents etablering på arbetsmarknaden första året efter studenten.
- 30 900 kronor i månadslön tredje året efter studenten.
- 74 procents etablering på arbetsmarknaden tredje året efter studenten.

VVS- och fastighetsprogrammet – 30 600 kronor i månaden:

För elever på VVS- och fastighetsprogrammet gäller i genomsnitt:

- 24 900 kronor i månadslön första året efter studenten.
- 64 procents etablering på arbetsmarknaden första året efter studenten.
- 30 600 kronor i månadslön tredje året efter studenten.
- 76 procents etablering på arbetsmarknaden tredje året efter studenten.

Industritekniska programmet – 30 400 kronor i månaden:

För elever på Industritekniska programmet gäller i genomsnitt:

- 27 900 kronor i månadslön första året efter studenten.
- 64 procents etablering på arbetsmarknaden första året efter studenten.
- 30 400 kronor i månadslön tredje året efter studenten.
- 67 procents etablering på arbetsmarknaden.

Fordons- och transportprogrammet – 29 300 kronor i månaden:

För elever på fordons- och transportprogrammet gäller i genomsnitt:

24 700 kr i månadslön första året efter studenten.
66 procents etablering på arbetsmarknaden första året efter studenten.
29 300 kr i månadslön tredje året efter studenten.
78 procents etablering på arbetsmarknaden tredje året efter studenten.