Därför är det viktigt att gå på öppet hus

Att läsa på tar dig bara en bit på vägen i gymnasievalsdjungeln. Den bästa känslan för om ett gymnasium är rätt för dig får du genom att besöka skolan. Vi listar anledningar att gå på öppet hus – och några tips för då du är på plats.

Många skolor arrangerar öppet hus, där de bjuder in intresserade och eventuellt blivande elever. Öppet hus är ett viktigt tillfälle att lära känna skolan bättre, höra om skolans program samt träffa nuvarande elever och lärare.

På Yrkesgymnasiet Väsby bjuder vi ofta in till öppet hus, där vi välkomnar intresserade att uppleva vår skola för en stund. Här hittar du alla våra öppet hus-datum!

Se skolans lokaler

Öppet hus ger dig möjligheten att uppleva skolan inifrån. Gå runt i lokalerna, spana in klassrummen, verkstäderna och gemenskapsytorna.

Träffa lärare och elever

På skolan får du chansen att träffa skolans lärare och nuvarande elever. Passa på att prata med dem och ställa frågor. Detta är en grym möjlighet att höra mer om skolans program, inriktningar och vad du kan bli efter studenten. Och vilka vet bättre hur det är att gå på skolan än eleverna? Utöver att höra om utbildningen, ta chansen att fråga vad de tycker om lärarna, skolandan och skillnaden gentemot grundskolan. Detta hjälper dig få en heltäckande bild av gymnasiet.

Hör om skolans profiler

Somliga skolor har särskilda profiler och olika upplägg i pedagogiken. På öppet hus får du höra mer om vad som gör skolan speciell.

På Yrkesgymnasiets öppna hus får du exempelvis höra mer om vårt lärlingskoncept, där eleverna har arbetsplatsförlagt lärande mer än halva utbildningen, och hur vi skapar framtidens yrkesproffs.

Upplev skolans atmosfär

Det finns inget annat sätt att uppleva skolandan, sammanhållningen och den allmänna stämningen på skolan än på plats. Passa på att ta in alla intryck.

Att tänka på

Innan du besöker skolan kan det vara bra att förbereda sig lite. Här är några saker att tänka på inför ett öppet hus-besök:

Förbered dig

Läs på om skolan och skapa dig en första bild av den. Fundera också på vad du är intresserad av. Vad önskar du att en skola ska ha?

Ta med en vän eller familjemedlem

Känns det läskigt att gå till en ny plats själv? Ta med en förälder, syskon eller kompis!

Ställ frågor

När du väl är på plats på skolan, var inte rädd för att ställa frågor. Du har säkert massvis med funderingar om skolan. Det finns som bekant inga dumma frågor.

Ha ett öppet sinne

Var öppen för nya intryck och möjligheter när du går runt på öppet hus. Du kanske upptäcker något nytt om dig själv eller skolan som du inte hade tänkt på tidigare. Var villig att utforska olika möjligheter.

Följ ditt hjärta

Lyssna på din magkänsla när du besöker skolan. Föreställ att du är elev och fundera över om du kan se dig själv trivas och utvecklas där.

Har du några funderingar om öppet hus eller Yrkesgymnasiet Väsby? Hör av dig här!