7 tips för att bäst nyttja din gymnasietid på ett företag – butikschefen berättar

Yrkesgymnasiets handledare Amanda Westberg är Butikschef på Flying Tiger. Hon trycker på värdet av skolans praktik (APL) och ger sina bästa råd inför den.

Yrkesgymnasiet har arbetsplatsförlagt lärande (praktik). Det innebär att stora delar av undervisningen sker ute på en riktigt arbetsplats med erfarna handledare.

En av dessa handledare är den rutinerade butikschefen Amanda Westberg. Hon ansvarar över Flying Tiger i centrala Göteborg, och gillar att sprida vidare sina kunskaper till eleverna.

– Det är verkligen roligt att vägleda elever i butiken. Jag lär mig också saker av att spendera tid med dem och ta in deras perspektiv, säger hon.

Just nu har skolan elever från årskurs ett och tre på plats. Det är en lärorik period eftersom de får göra nästan allt som den vanliga personalen gör. Och processen är tydlig. De börjar med en genomgång av butiken och företaget.

Sedan blir deras första uppgifter till exempel att trimma och sortera hyllor. Nästa steg är att bygga upp större kampanjer och ta emot leveranser. Förutom springet i butiken får de vara delaktiga i Amandas arbete med bemanning, arbetsmiljö och lagar.

– Eleverna får stora möjligheter att växa. Många har börjat som praktikant och arbetat sig uppåt, säger Amanda.

Men hur maximerar man då sin praktikperiod? Hur gör man den så lärorik och utvecklande som möjligt? Enligt Amanda finns det vissa enkla men viktiga saker som gör att eleverna kan lyckas bra och uppskattas av sina handledare.

Amandas 7 tips inför APL

Nedan delar Amanda med sig av sina 7 bästa tips till blivande praktikanter:

1. Plugga på innan

Att lära känna företaget och kolla upp vad som gäller ökar förståelsen och minskar osäkerheten. Det visar engagemang och gör att du kan komma i gång snabbare.

2. Våga ställa frågor

Att ställa frågor visar att du är intresserad och vill lära dig mer. Det är ett viktigt för att klara av uppgifter och förstå arbetsplatsen bättre.

3. Var nyfiken

Nyfikenhet driver utveckling. Det gör att du kan skapa en större förståelse samtidigt som det blir enklare att komma med nya idéer och lösningar.

4. Våga prata

Det är avgörande för att skapa en relation till, och arbeta bra tillsammans med, dina kollegor. Det blir också mycket roligare än att stå tyst och hålla sig för sig själv.

5. Ta för dig

Att ligga steget före och ta initiativ visar att du är engagerad och vill bidra till företagets framgång. Du visar att du vill göra skillnad under praktikperioden.

6. Våga be om feedback
Det visar att du är målinriktad och vill utvecklas. Dessutom blir det enklare att se vad du kan arbeta mer på. Handledaren finns till för att hjälpa och uppskattar att du vågar fråga.

7. Dela din kunskap

Du har mer kunskap än du tror och arbetsplatsen vill ta del av den. Det visar även att du är en teamspelare som vill bidra till utvecklingen.