Våra ungdomar är vår framtid, en arbetsgivares perspektiv

[ingress]

En intervju med Mikael Karlsson på Kakelpågarna och som är handledare för Hussein, lärling på Yrkesgymnasiet Malmö.[/ingress]

Varför valde du att ta emot en gymnasial lärling?

Det var Martin Liljebergs idé att ta emot lärlingar (grundaren av Kakelpågarna), och grundiden är att ta emot duktiga ungdomar och hjälpa dem att lyckas i arbetslivet. Att lära upp lärlingarna i sitt yrke och stödja dem i sitt val att antingen starta eget företag och sedan samarbeta, eller genom anställning. Det är en winn-winn situation, vi utnyttjar inte vår lärling, Hussein genom att han får göra en massa skitjobb, utan Hussein får lära sig allt som ingår i arbetet.

Vad finns det för fördelar/nackdelar med att ta emot en praktikant?

– En stor fördel med att de tidigt kommer in i arbetslivet är att de får träna på den sociala kompetensen redan i början av sin utbildningstid. Det är också en stor fördel genom att få hjälp med lite avlastning, En nackdel skulle vara att det i själva läroprocessen tar lite längre tid under arbetet genom att man får visa dem, så det går inte lika snabbt med läroprocessen. 

Hjälper lärlingsbidraget dig i valet att ta emot en lärling?

Lärlingsbidraget? Det vet vi inte så mycket om och bryr oss inte direkt, för det är inte anledningen till att vi tar emot gymnasial lärling. Det är tacksamt, men inte orsaken. Javisst ja, det kom något mejl om det!

Tycker du som handledare att något kan göras bättre?

Vad gäller skolans insats så kan inget göras bättre, för vi saknar inget som arbetsgivare och som APL plats. Vad gäller kommunikationen, så upplever vi att skolkontakten från Yrkesgymnasiet varit jättebra, och om vi pratar om lärlingssystemet så har vi inget negativt att säga utan tycker att det fungerar bra.

En rekommendation skulle vara att skolan arbetar mer aktivt och syns mer i samhället, så vi som arbetsgivare får information om att skolor med lärlingsutbildningar efterfrågar APL platser.Det är bra att ta emot unga lärlingar för då har vi som arbetsgivare möjlighet att forma dem. De har ju inte hunnit ta med sig gamla rutiner eftersom de inte har så lång arbetslivserfarenhet.

Mikael berättar att han brukar säga till Hussein: ”Lyssna inte på någon – lyssna på mig!” Mikael avslutar med att berätta att Hussein är mycket tålig och arbetar på utan att klaga.

Micke