Månadens handledare Marie lät inte pandemin sätta stopp för förstklassig service

När gästerna kliver in i den mäktiga receptionslobbyn på Elite Hotel Mimer i Umeå möts de av ett varmt välkomnande leende. Marie Sandberg som hälsar alla välkomna till hotellet firar inte bara fem år som anställd; hon är också månadens handledare på Yrkesgymnasiet i Umeå.

Marie Sandberg arbetar som receptionschef, husfru och konferensansvarig på hotellet. Den här dagen står hon i receptionen när hon plötsligt överraskas med utmärkelsen månadens handledare med ett diplom och bukett.

Marie Sandberg överraskas med utmärkelsen månadens handledare i hotellreceptionen

Månadens handledare på Yrkesgymnasiet delas ut till en handledare som utmärkt sig i sitt mentorskap och är en viktig del i att forma framtidens yrkesutövare.

– Det roligaste med att vara handledare är att se utvecklingen från elevens första dag till att kunna checka in och ut en gäst utan problem. Det är fantastiskt kul att få vara med om den resan, berättar Marie.

Marie visar oss runt i den vackra miljön på hotellet som inte bara tar gästerna med häpnad, den adderar också till arbetsglädjen, menar hon. Den anrika före detta skollokalen som byggdes 1897 har renoverats till ett välbesökt och omtyckt hotell som också huserar restaurangen Artonnittiosju. Där slår vi oss ned för att prata om det bästa med jobbet enligt Marie.

– Det roligaste med mitt jobb är variationen. Ingen dag är den andra lik och det älskar jag, säger hon med glädje i rösten.

Rektor Stefan Karlsson med månadens handledare Marie Sandberg

”Vi testar, ändrar och anpassar oss”

För att lyckas bra i branschen menar Marie att det är det en personlig egenskap som är extra viktig – att vara lösningsorienterad. Speciellt under dessa tider med covid-19.

– Det är utvecklande och vi får verkligen tänka om. Vi testar, ändrar och anpassar oss. Det är en utmaning, men jag gillar utmaningar. Även om det stundtals varit tufft så vet vi nu vad vi går för!

Som handledare beskrivs hon av eleverna som pedagogisk, trygg och alltid med ett glatt leende på läpparna. Det märks alltså att eleverna gillar henne, och Marie trivs lika bra med att vara handledare.

– Eleverna brukar också komma med tips och idéer vilket är kul eftersom de ser på arbetet med nya ögon och med en ny synvinkel, säger hon, och berättar vidare om tidigare praktikanter som fortfarande hör av sig.

Marie Sandberg – Receptionschef, husfru och konferensansvarig på Elite Hotel Mimer.

Brinner för yrket

Eleven Amanda Ek går hotell- och turismprogrammet på Yrkesgymnasiet i Umeå och har Marie Sandberg som handledare. Amanda har under sin APL både jobbat i receptionen, kring den dagliga driften av hotellet och i restaurangen.

– Hon är väldigt tydlig, förstående och hon brinner verkligen för det här yrket, säger Amanda om Marie som handlare.

Amanda skickar även med några tips till andra elever som ska gå ut på APL i framtiden:

– Man ska vara framåt och våga fråga mycket! Handledarna finns här för att hjälpa dig och du är här för att lära dig. Första månaden brukar vara jobbigast, att lära sig att hitta saker och veta vart allt finns. Men till slut så får du in vanan.

Marie Sandberg, Elite Hotel Mimer
Månadens handledare med motivering:
I branschens absolut största kris har hon fortsatt att ta emot elever med oförvitlig profession och blicken riktad mot framtiden visar hon på en tilltro till möjligheterna att hjälpa till att utbilda morgondagens personal. Med en lugn, ödmjukhet och kompetens samt ett aldrig sviktande leende tar hon emot oss alla och visar på exemplariskt bemötande och fingertoppskänsla i service.
Stort grattis Marie hälsar Yrkesgymnasiet Umeå!