En sprillans ny fordonslärare – Yrkesgymnasiet Malmö

 

Eleverna väntade med spänning på deras nya fordonslärare, och den andra februari fick de för första gången träffa Pär Lidén – mannen med siktet inställt på att göra Yrkesgymnasiet Malmös Fordons- och transportprogram till det bästa i staden på sikt. Vi har träffat motorfantasten för att få veta hela historien.yrkesgymnasiet-malmo

Efter att ha jobbat som mekaniker i 15 år kände Pär att det var dags att söka nya utmaningar. Han visste inte vad förrän hans flickväns mamma ställde en simpel fråga – har du funderat på att lära ut dina kunskaper till yngre generationer? Och det var början på hans nästa yrkesbana i livet. Han sökte sig mot gymnasievärlden och insåg snabbt att det var på Yrkesgymnasiet han hörde hemma. En briljerande rekryteringsprocess senare och fordonseleverna hade fått sin nästa lärare.

– Det är en stor omställning att gå från att utöva något till att lära ut det. Men det var just en sådan utmaning jag letade efter. Nu får jag chansen att dela med mig av det jag kan och visa ungdomarna vägen framåt i sitt lärande, berättar Pär med glädje i tonen. Han fortsätter:

– Jag trivs verkligen med mitt nya jobb och jag tycker det är jätteroligt att lära ut. Speciellt när eleverna ”knäcker koden” och förstår, då är det som roligast. Sen gillar jag när det blir djupa diskussioner kring det vi håller på med, då märks det att elevernas intresse är på topp. Och det är vad jag eftersträvar varje lektion, att använda så lite text som möjligt. Istället vill jag föra dialoger, visa filmer och hålla presentationer så att eleverna får en mer levande lektion som blir lättare att ta till sig.

Modernare verkstad

Den större delen av lärandet sker praktiskt och i början lär sig eleverna i skolans verkstad. Därför är det viktigt att materialet som finns där håller högsta kvalitet. Pär har planerat att modernisera verkstaden genom att till exempel uppgradera motorerna, men redan nu har han satt sin prägel.

– Det är viktigt att den praktiska delen går hand i hand med den teoretiska och då gäller det att matcha de två. Jag har i verkstaden ändrat om och fixat och donat för att skapa olika stationer som varje elev får lösa uppgifter på. På det viset får de uppleva vad de lärt sig i teorin. Det ger mig en viktig energikick när det går bra för eleverna.

APL-platser

Alla YG-elever har minst hälften av sin utbildningstid på ett företag och det gäller att hitta APL-platser till dem. Pär har hjälpt APL-samordnaren Maria med att hitta företag som tar emot eleverna.

– Jag känner ju folk i branschen och försöker ragga upp platser när det går. Det är en viktig del av elevernas utbildning och när de är ute i verkligheten utvecklas de som mest.