Stor guide: Få yrkesutbildning och högskolebehörighet – så här går det till

Vill du få en yrkesutbildning på gymnasiet, men samtidigt säkra upp med behörighet till högskola? Goda nyheter: från och med höstterminen 2023 ingår kurser som ger dig högskolebehörighet i strukturen för alla program. Här är allt du behöver veta om ändringen.

Tidigare har yrkesprogram (t.ex. programmen på Yrkesgymnasiet) lett till en yrkesexamen, men du har kunnat välja att byta ut eller lägga till vissa kurser för att få grundläggande högskolebehörighet. Men från och med höstterminen 2023 ingår de kurser som krävs för grundläggande högskolebehörighet i programstrukturen alla program. Detta innebär att du både kan få en yrkesutbildning och öppna dörrarna till högskolan ifall du vill plugga vidare efter studenten (eller kanske någon annan gång i framtiden). Så här går det till.

Fler kurser i programstrukturen

Nyheten innebär att kurserna Svenska 2 och Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 2 och Svenska som andraspråk 3 samt Engelska 6 ingår i den ordinarie programstrukturen och blir 2 800 poäng. Du kan dock också behålla högskolebehörigheten och fortfarande läsa allt detta på 2 500 poäng om du så önskar. Det finns även fler valmöjligheter för att just du ska få det som är bäst för dig.

Valbart att välja bort högskolebehörigheten

Om du vet att du inte vill studera vidare och vill lägga all fokus på dina yrkeskunskaper kan du välja bort kurserna Svenska 2 och Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 2 och Svenska som andraspråk 3 samt Engelska 6. Då väljer du i stället två andra yrkeskurser i det individuella valet.

Minst 2 250 poäng ska vara godkända

För att få en yrkesexamen behöver du ha läst minst 2 500 poäng, varav 2 250 poäng ska vara godkända. Det är obligatoriskt att ha godkänt i Svenska 1 eller Svenska som andraspråk 1, Engelska 5 och Matematik 1, i gymnasiearbetet och minst 400 poäng av de programgemensamma ämnena.

Fortfarande APL mer än 50 %

På Yrkesgymnasiet är du lärling på en arbetsplats över halva utbildningstiden. Detta heter arbetsplatsförlagt lärande (APL) och är en grym möjlighet att lära dig ditt framtida yrke genom att jobba, samtidigt som du kan knyta kontakter i arbetslivet.

APL ändras inte, utan du kommer fortfarande från och med hösten 2023 få vara på en arbetsplats mer än 50 % av utbildningen.

Särskild högskolebehörighet

En del utbildningar på universitet och högskola har särskilda krav för att bli antagen: alltså att du har läst andra kurser utöver de som ger grundläggande högskolebehörighet. Notera alltså att du inte direkt blir behörig till alla universitets- och högskoleprogram med den grundläggande högskolebehörigheten.

Nu är det alltså enklare att välja precis den väg som passar dig. Ansök till Yrkesgymnasiet här!