Yrkesgymnasiet Skellefteå flyttar till nya lokaler

Yrkesgymnasiet i Skellefteå får nya lokaler. Flytten sker i sommar. - Det kommer bli en nystart för oss med nya fräscha lokaler, säger rektor Malin Burström.

Yrkesgymnasiet har i dagsläget 126 elever fördelade på sex program. Skolan har en positiv växtvärk och lokalerna på Hammarängen börjar bli för små, därför väntar det i sommar en flytt till Risbergsgatan på Hedensbyn.

- Vi hade det bästa elevsöket någonsin i höstas och vi har vuxit. De lokaler vi har i dag är trånga och feldimensionerade för vår verksamhet. Det kommer bli en nystart för oss med nya fräscha lokaler. Dessutom går det fler bussar ut till den nya lokalen jämfört med den vi har i dag så det är positivt, säger Yrkesgymnasiets rektor Malin Burström.

Den nya lokalen är på cirka 1 600 kvadratmeter och där ingår också en egen idrottssal på cirka 200 kvadratmeter.

- Vi höjer taket på en del av byggnaden så att eleverna får bra utrymme i idrottssalen. I övrigt blir det konceptanpassade lokaler och det blir modernt, luftigt och med mycket glaspartier, säger Robert Giheden.

Samtidigt som YG flyttar ut så tar vuxenutbildningsföretaget Astar, som också är en del av ThorenGruppen, över YG:s lokaler på Hammarängen. Astar har redan i dag en del av sin verksamhet där men kan nu flytta alla utbildningar dit.