Fordonseleverna som gillar att bryta normer

Jasmina Gani och Thilda Hag har alltid vetat att det är bilar de vill jobba med – en dröm som nu håller på att uppfyllas på Yrkesgymnasiet i Linköping. Duon uppmanar alla att våga följa sina drömmar – oavsett normer och fördomar. – Vill du bli mekaniker eller jobba som elektriker som kvinna – gör det! Vill du som man jobba som frisör, florist eller vad som helst som är kvinnodominerat – gör det! Det blir en så stor skillnad och du kommer att göra så gott för vårt samhälle, säger Thilda Hag.

Det är en lugn morgon i salen där Yrkesgymnasiets fordons-, el-, VVS- och byggelever får undervisning i yrkesämnen och övar på praktiska moment. Denna dag är enbart några klasser från byggprogrammet, elprogrammet och fordonsprogrammet på plats, resten är på APL eller får undervisning i gymnasiegemensamma ämnen på skolan.

Röster och skratt från elever på rast är det enda som hörs i salen som är fylld med lekstugor, svetsar, bilar med motorhuven öppen samt halvt monterade toaletter och rörsystem. På väggarna hänger skyddshjälmar och verktyg som krävs för att sköta de flesta arbetsuppgifter. Det märks tydligt att detta är övningssalen där framtidens yrkesproffs blir till.

Två av eleverna på skolan denna dag, tillika de enda tjejerna, är Jasmina Gani och Thilda Hag som går årskurs tre på Fordons- och transportprogrammet. Duon har alltid haft ett stort fordonsintresse, och det var aldrig något snack om vad de skulle välja i gymnasievalet.

– Jag är uppvuxen med bilar, motorsport och allt som har med det att göra. Det var ett självklart val för mig att gå den vägen själv, för jag tycker att det är jättekul. Plus att jag gillar att inte vara som alla andra, jag gillar att bryta normer. Så jag tyckte att det var ett ultimat val för mig, säger Thilda.

– Farsan är inom bilbranschen, så jag har också vuxit upp med det. Det har alltid handlat om bilar och att laga och sånt. Och som Thilda sa: jag har alltid velat vara annorlunda och gå emot normerna och visa att vi kan också det andra kan, berättar Jasmina.

APL förbereder Thilda och Jasmina för framtiden

Att det blev Fordons- och transportprogrammet på just Yrkesgymnasiet handlade till mångt och mycket om skolans lärlingskoncept med över halva gymnasietiden på en arbetsplats, samt goda recensioner av tidigare elever.

– Jag är inte så teoretiskt lagd och jag gillar det här med mindre snack, mer verkstad. Jag älskar att vara praktisk, så jag tyckte att det var ultimat att vi har APL (arbetsplatsförlagt lärande) 50% och mer i stället för att bara sitta i skolbänken, säger Thilda innan Jasmina fyller i:

– Jag hade vänner som gick här som rekommenderade skolan och sedan lät det bra att man fick testa på mycket praktik.

På Yrkesgymnasiet kan elever välja att läsa till kurser och på så sätt bli högskolebehöriga. Det gör Thilda Hag, som nu har APL tre dagar i veckan och skola två dagar i veckan. Jasmina läser yrkesförberedande program och är oftast i skolan enbart på måndagar – resterande tid har hon APL. Detta är upplägg som bägge två trivs med.

– Man får lära sig från ung ålder att så här går det till och man kommer in i rutinerna tidigare än att sedan bli chockad när man väl kommer ut i arbetslivet. Det blir en bra balans mellan skola och jobb – man får se båda sidorna och bli van tills man kommer ut i arbetslivet, säger Jasmina.

Vad skulle ni säga till dem som just nu är mitt i gymnasievalet och vill plugga ett program som är mans- eller kvinnodominerat?

– Jag skulle säga go for it! Det är så coolt att se då folk vågar och jag tycker att vi behöver den förändringen, för kvinnor i dagens samhälle kan exakt lika mycket som män. Och som man om du vill gå in i ett kvinnodominerat yrke: gör det! Alla kan göra samma jobb, det spelar ingen roll vad du har för kön, säger Thilda.

Det här är Jasmina

Namn: Jasmina Gani

Ålder: 18

Studerar: Årskurs 3 på Fordons- och transportprogrammet på Yrkesgymnasiet i Linköping